autònoma

Pensar en emprendre un negoci comporta molts dubtes relacionats amb el món empresarial, màrqueting, logística, pla d’empresa… però mai has de deixar de banda informar-te també sobre les teves obligacions fiscals com a emprenedor o autònom.

Des d’un freelance fins a una societat mercantil, el tipus d’activitat empresarial que emprenguis marcarà les teves obligacions fiscals amb Hisenda i la Seguretat Social.

Perquè aquesta és una de les primeres diferències que has de tenir en compte: l’Agència Tributària i la Seguretat Social són dues administracions públiques independents, que cada vegada estan més connectades, això sí, però que t’exigiran obligacions diferents.

Però centrem-nos, la quantitat d’informació que hauràs de recopilar i assimilar és tanta de cop que et pots sentir aclaparat, i no és la nostra intenció.

És per això que moltes persones abans de donar-se d’alta com a autònoms recorren als serveis d’una gestoria. A més, com ja et pots imaginar, cometre un error en aquest terreny et pot comportar molts maldecaps, que segurament aniran de la mà d’algun desemborsament econòmic extra. Informa’t bé i evitaràs pagar altres.

1. Aprèn a facturar

Emetre factures correctament és l’obligació comptable per excel·lència de l’autònom.

Implica saber quines dades has d’incloure en la factura segons la teva condició d’autònom i, per descomptat, el tipus d’empresa que tinguis, així com quan lliurar-la i quins impostos incloure segons els casos.

Tingues en compte que, davant possibles reclamacions de l’administració o els teus propis clients, la factura serà l’únic document que tindràs per reclamar els teus drets com a empresari o demostrar que el que has presentat en els teus impostos és cert.

Hi ha molts tipus de factures i si tens un negoci en el que el teu client és conegut com ‘client final’, hauràs de tenir un tiquet que contingui tota la teva informació fiscal, com el NIF, perquè sigui vàlid, i a més sempre hauràs de lliurar-ho al moment.

D’altra banda, si els teus clients són altres autònoms o empreses, hauràs de lliurar factures amb IVA i IRPF. Incloure o no l’IRPF, així com el percentatge específic, sempre dependrà de la teva activitat econòmica com a autònom. Per això és tan important que t’assessoris bé.

2. Registra bé les factures

Sembla una obvietat, però tenir un registre adequat de les factures segueix una normativa fiscal específica.

Totes les teves factures de venda o compra hauran de tenir un número de sèrie concret. Els teus registres de vendes i compres es basaran en les factures emeses o rebudes, i compondran els anomenats Llibres d’IVA dels autònoms. L’ordre és bàsic perquè puguis recuperar les factures fàcilment davant de possibles reclamacions d’Hisenda.

També és molt important que guardis totes les teves factures durant tot el temps exigit per Hisenda, que generalment és quatre anys.

L’emmagatzematge obligatori de tant paper, així com l’ordre exigit per a tranquil·litat de l’autònom, és un dels motius pels quals s’han fet tan populars entre el sector els programes de facturació en línia.

És la millor eina de l’autònom per estalviar temps, ja que es pot facturar en segons, estalviar problemes amb Hisenda i els seus clients, ja que és la manera més segura de facturar, ordenar i recuperar les factures correctament, evitar l’acumulació de paper, així com a l’hora de presentar els impostos, entre molts altres avantatges, com tenir connectat el teu programa de facturació i el teu gestor.

3. Prepara bé els teus trimestres

Ja sabràs que els autònoms presenten a Hisenda els seus impostos cada trimestre, així com els coneguts impostos anuals. Per a molts autònoms és un autèntic malson, però en realitat és més senzill del que sembla si t’envoltes de les eines i mitjans informatius adequats.

L’única cosa que has de fer és separar les factures de venda de les de compra per poder confeccionar i presentar a Hisenda els coneguts models d’autoliquidació, els quals dependran també del teu tipus d’activitat com a autònom. Els més bàsics són els relacionats amb IVA (model 303) i els que tenen a veure amb IRPF (130, 111…).

Arribats a aquest punt cal dir que també és bàsic un correcte registre de les factures, posant l’accent en les de compra. És bàsic que sàpigues què et pots desgravar segons el teu negoci. Per què?

Senzill: si no saps què IVA de les teves compres et pots deduir com a autònom, perdràs possibilitats que Hisenda et torni aquests diners en fer els teus trimestres.

D’altra banda, si per desconeixement inclous despeses que posteriorment Hisenda no acceptarà, hauràs de tornar aquests diners. Passa el mateix amb l’IRPF, ja que els autònoms tenen moltes desgravacions en concepte de l’impost de la renda. No perdis l’oportunitat d’estalviar diners per falta d’informació.

4. Separa bé els diners procedents de l’IVA

Novament la informació aquí és bàsica. Encara que la major part dels autònoms es queixen cada trimestre que han de pagar l’IVA, en realitat aquests diners que han d’ingressar a Hisenda no és seu, sinó de l’administració.

La liquidació trimestral de l’IVA es calcula amb una simple resta: als diners que tu ingresses en concepte d’IVA per cada factura de venda que emets, has restar-li l’IVA que pots deduir-te de les teves despeses com a autònom.

Per això és molt important que separis bé aquests diners per després tenir-lo preparat cada vegada que hagis de fer el trimestre. Saber quant hauràs de pagar d’IVA cada trimestre és també molt fàcil amb un programa de facturació en línia, que t’ajudarà a no portar ensurts.

Com veus, al principi pot semblar una mica embolicat, o fins i tot tediós, però sempre hi ha moltes opcions per facturar més ràpid, estalviar diners i, sobretot, dedicar-te a la teva empresa i no haver de preocupar-te per qüestions com presentar els impostos. Això sí, t’has d’informar per saber què has de fer i per què.

Font: gananci.com
Imatge: Stefan

4 consells fiscals per als autònoms que fan els primers passos
Etiquetat a:                

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà