consells per estalviar

T’oferim 10 consells que t’ajudaran a estalviar diners abans que posis en marxa el teu negoci. A vegades per falta d’experiència -o excés d’optimisme- es passen per alt mesures bàsiques per no malbaratar diners un cop obres la porta de la teva empresa.

1. Incrementa les teves necessitats financeres un 20% si vas perdut

Quan calculis les teves necessitats financeres és aconsellable incrementar-les en un 15% per a imprevistos. Si tens més experiència, pots reduir aquest percentatge fins a un 10%, però no baixis menys. Si tens dubtes i no saps bé com enfocar-los, és recomanable que els incrementis fins a un 20%. Això et permetrà que, si les coses et van malament, tenir un coixí de suport. I si et van bé tindràs un marge de tresoreria. I la forma de materialitzar-ho és en una previsió/fons de tresoreria.

2. Si no ets gestor fiscal, no facis de gestor fiscal

L’emprenedor s’ha de dedicar al seu projecte. Si no saps portar la comptabilitat i la gestió administrativa del teu negoci, és preferible que contractis algú abans que fer-ho tu. Per la senzilla raó que el temps que li estiguis dedicant a la comptabilitat és temps que no estàs dedicant a vendre, i així estàs arriscant el teu negoci. És recomanable comptar amb serveis externs. Hi ha moltes opcions, fins i tot solucions on line: relació amb la teva gestoria a través d’un paquet informàtic on pots buidar la informació. Però tingues present sempre que aquestes persones no estaran mai al teu lloc.

Aquests serveis tenen limitacions: és important que l’emprenedor, sobretot si vol disposar d’informació viva i immediata sobre el seu negoci, ha de alimentar aquestes persones o a aquest sistema informàtic de forma continuada. Fer una previsió de tresoreria mensual o quinzenal no és possible si no tens la teva comptabilitat i la teva gestió de bancs al dia. I això no és possible si el teu gestor no t’ho fa a la vegada. És molt important tenir clar que aquests serveis són necessaris, que són subcontratables, però, al mateix temps, que han de ser capaços de respondre al teu sistema de planificació i de control. Et pots trobar un dia que el teu gestor et digui: ‘Ja hem tancat l’IVA. Has de ingressar 3.000 euros… ‘ i tu veus en el banc que només tens 1.500. Si ho haguessis anticipat, si haguessis portat un tancament previsional mensual podries anticipar com van les coses. Es requereix un flux sincronitzat d’informació amb el negoci.

3. Esbrina els hàbits de cobrament i pagament del sector

Si has de pagar abans de cobrar, aquest capital circulant, aquesta tresoreria, haurà de ser més gran. Si cobres primer i pagues després, la tresoreria és secundària. En un establiment comercial, si tu pagues al proveïdor al cap d’un temps, això et permet gestionar la tresoreria d’una altra manera, com a tresoreria dels cobraments als teus clients. Això té a veure amb el període de maduració del teu negoci, amb els hàbits de cobraments i pagaments del teu negoci.

4. Dedica temps a simular diferents escenaris

Resulta interessant fer anàlisis d’escenaris (fer simulació): què passa si es dispara aquesta despesa; què passa si no cobro finalment a 30 dies sinó que ho faig a 90 dies; què passa si un client m’imposa un ràpel… Es tracta d’anticipar-nos els casos que et puguis trobar en un d’aquests escenaris (mous els teus números a futur per veure com aquestes situacions afectarien la teva rendibilitat). Sempre cal preveure amb el pitjor. I entre allò normal i el pitjor trobaràs el punt de sortida. Assumint que emprendre és un joc de gestió de riscos, pots identificar quin és el moment en què el fracàs està trucant a la porta de manera que puguis evitar la pena màxima.

5. La teva tresoreria, amb un horitzó de dues setmanes quan arrenquis

Els primers dies de l’arrencada d’un negoci convé que la tresoreria tingui un horitzó de dues setmanes, el més pròxim possible a la presa real de decisions. Quan estàs muntant el negoci, has de deixar anar diners: potser encara no t’han arribat altres fonts de finançament (com subvencions) i és quan pots tenir més tensió en la tresoreria. Un cop has arrencat, et trobes amb un altre escenari, i aquí la dinàmica d’ingressos i despeses és molt diferent de la fase de constitució. Quan ja el negoci va rodant, tu pots fer una tresoreria mensual o trimestral, coincidint amb els cicles de liquidació d’impostos.

6. Vendre no és cobrar!

L’emprenedor amb l’optimisme i l’eufòria que les coses aniran bé, moltes vegades no avalua correctament el crèdit d’un client. I així tanca una operació, però no la cobra. Hi ha clients especialitzats en caçar ingenus. Et pots trobar amb que la teva tresoreria entra en tensions innecessàries per no analitzar la capacitat creditícia del client. Per tant, les pràctiques comercials, si no tens experiència, han de ser conservadores.

7. Segur que necessites un local?

La inversió més important per a molts negocis és la infraestructura física: local i condicionament del local. Segons el tipus de negoci, aquest factor pot ser molt important, o no. Si ofereixes serveis a distància i el client no ha de passar per les teves oficines o tu vas a les seves, llavors no és tan important. Però si parlem d’un negoci de cara al públic, llavors sí que es torna un element important (també de la imatge corporativa). En aquest terreny sempre és recomanable per qui comença una opció de lloguer més que una opció de compra (en ocasions, fins i tot un traspàs). L’objectiu és reduir la despesa tot el que sigui possible i evitar compromisos a llarg termini.

Advertència 1: Sempre cal comptar amb que aquests recursos que llogues requereixen dipositar unes fiances o dipòsits. La contrapartida d’aquesta fórmula de contractació flexible és haver d’aconseguir aquests diners, o els documents amb els que els bancs avalin la teva solvència i el teu compromís.

Advertència 2: Els locals que agraden per a l’activitat acostumen a tenir un preu superior a l’inicialment previst, de manera que com que augmentem les despeses fixes, la pressió sobre la facturació per assolir el punt d’equilibri també augmenta. En el cas d’estalviar escollint una ubicació més econòmica, haurem de tenir preparat abans de signar res un pla de màrqueting adequat per poder compensar la possible pèrdua de clients de pas per ser pitjor zona.

8. Vigila amb la forma d’aportar el capital mínim

Els costos de constitució de la societat també estan relacionats amb el capital. Per tant, t’interessa fer una aportació de capital mínim, encara que tu tinguis més capacitat de mobilitzar diners. Així, cal distingir entre l’aportació de capital i els préstecs personals a l’empresa. Pots tenir una societat amb 15.000 euros de recursos aliens, de passiu, on 3.000 siguin aportació dels socis, i els 12.000 següents siguin préstecs dels socis a la societat, i la resta deute que puguis aixecar per aquesta via. D’aquesta manera estàs injectant liquiditat per la via d’un préstec i no tens sobredimensionats els recursos propis, i, a més, quan la societat té liquiditat et reemborsa els 12.000 euros… i amb interessos.

9. Mesura l’optimisme

Per excés d’optimisme i desconeixement del que ens trobarem, s’infravaloren determinats capítols de despesa o d’inversió. Després, la dura realitat sorprèn a l’emprenedor. És normal que es produeixin retards en la posada en marxa del negoci per una reforma mal planificada o per un problema en la gestió d’una llicència municipal o d’un tràmit administratiu. I un endarreriment d’un mes suposa un desemborsament addicional d’un lloguer sense tenir encara uns ingressos en contrapartida. Això és conseqüència de l’eufòria.

L’experiència és el principal antídot. Un altre és fer una provisió de fons per fer front a imprevistos: assumir que hi pot haver sorpreses i quantificar-ho en un percentatge del total de la inversió. En la inversió inicial hauria d’haver una previsió realista d’inversions i despeses, un percentatge per a imprevistos i a més un fons de tresoreria (un fons de maniobra) que et permeti afrontar aquests imprevistos o qualsevol despesa o inversió no anticipada. Tot això, és clar, incrementa les necessitats de finançament.

10. Si no podràs pagar, no contractis

Si la teva empresa no té prou volum encara per tenir personal de plantilla perquè s’encarregui d’una àrea concreta, subcontracta aquest servei fins que puguis tenir un treballador propi. Per un costat, reduiràs les despeses sense renunciar a obtenir serveis de valor contractats a tercers. Per l’altra, no faràs perdre el temps ni l’esforç a ningú. És fonamental saber els recursos humans que has d’emprar en cada departament i no crear falses expectatives quan estàs començant.

Font: Emprendedores
Imatge: aidutxi

10 consells per estalviar diners abans d’iniciar el teu negoci
Etiquetat a:    

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà