l'hora d'emprendre

A principis d’any o de trimestre

Als inicis d’una empresa les despeses s’han de limitar el màxim possible, especialment fins que cobrim el cicle de vendes. La fórmula que millor s’ajusti a aquestes necessitats serà la resultant d’una fiscalitat més avantatjosa i eficaç.

Si a finals d’any una empresa està ja a punt per ser constituïda, resulta aconsellable esperar fins l’1 de gener del següent, ja que si es fa en l’anterior, encara que només siguin un o dos mesos, l’empresari haurà de realitzar les obligacions fiscals i mercantils corresponents a aquest exercici, el que representa un cost administratiu que es pot estalviar. I si dubtes entre constituir al setembre i octubre, millor esperar a octubre.

David Aguado, gerent de Prevenció Canàries, dedicada a la prevenció de riscos laborals, va llançar l’empresa a l’abril de 2004. “Ja ho teníem tot a punt abans, des de principis d’any, però uns retards en el registre mercantil, ens van portar a març. Vam decidir esperar a l’abril per no tenir les càrregues fiscals del primer trimestre”. Així es van estalviar declarar un trimestre d’IVA.

Endarreriments burocràtics

Els temes burocràtics s’han de tenir molt presents a l’hora de planificar el llançament. A vegades una cosa tan senzilla com posar el nom a la teva empresa et pot retardar diversos mesos la sortida. Li va passar a Aguado. “Durant tres mesos vam estar enviant al registre mercantil un nom per a la nostra empresa i amb tots obteníem una certificació negativa. Però necessitàvem un nom i cada vegada que ho fèiem eren més diners”, recorda aquest emprenedor.

Una possible solució? Quan s’inicia resulta més favorable començar com a persona física. Es tracta d’una fórmula més barata i les obligacions són molt més senzilles que en una societat mercantil, sense oblidar que els tràmits burocràtics són quatre vegades més econòmics.

Tenir en compte l’estacionalitat

No és el mateix vendre gelats que abrics de pell. Per tant, és important saber quin moment de l’any el teu producte o servei tindrà més demanda i una bona primera acollida.

En altres ocasions és important aprofitar les campanyes específiques que ofereix el sector en què et mous. Per exemple, noves temporades (primavera o tardor) en botigues de moda, Nadal al cas de botigues de joguines o estiu en l’àmbit de la seguretat privada.

Canvis en la legislació

Això té a veure amb el que els experts anomenen ‘finestra d’oportunitat’. El moment òptim depèn d’aquesta finestra. De vegades, es pot ser un visionari i llançar una companyia molt innovadora quan el mercat encara no està preparat o no ho entén. Llavors el negoci no funciona. Pot ser que amb el pas del temps, la finestra s’obri i sigui el moment idoni. Tampoc s’ha d’arribar tard, quan la finestra s’està tancant.

Global Vision Consulting va començar la seva activitat en el món de la seguretat i les noves tecnologies en el 2001. “El moment era oportú per la recent entrada en vigor de la Llei de Protecció de dades i la creixent demanda de serveis relacionats amb aquesta Llei i tot el que envolta la seguretat de la informació, aspecte força descuidat fins fa uns anys per la majoria d’empreses”, explica el seu director, Tomàs Soler. El llançament com a tal va ser molt accelerat ja que van aconseguir diversos acords per començar a treballar.

Tot al seu moment

Cada projecte té el seu millor moment per néixer segons el sector en què es mou. Aquestes són algunes idees que has gestionar si et trobes en algun d’aquests sectors:

Alimentació bàsica: Primer trimestre. En ser productes de primera necessitat, la demanda és estable durant tot l’any. A començament d’any, les raons fiscals manen.
Roba i complements: Segon i quart trimestre. Aprofitar les noves col·leccions de temporada és un gran al·licient i estar preparats per a la campanya de Nadal és també un encert.
Informàtica i noves tecnologies: Primer i quart trimestre. Començament d’any per fer-se un lloc en el mercat. La campanya de Nadal també és un moment important.
Hostaleria: Segon trimestre. Tant si és restaurant com un petit hotel rural, la primavera és el moment de sortir. L’estiu serà la teva gran empenta.
Consultores i assessories: Primer trimestre. Pots acollir als nous pressupostos de les empreses per al nou any i tenir un experimentat rodatge per a l’últim trimestre.
Llibreries/papereries: Segon trimestre. Setembre és el mes estrella per la tornada a l’escola. Has d’estar a ple rendiment abans de l’estiu per contactar amb editorials i proveïdors.

Font: Emprendedores
Imatge: Sean MacEntee

El millor moment per començar amb el teu negoci
Etiquetat a:        

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà