opinions a les xarxes socials

La popularitat de les xarxes socials i el fet que els consumidors expliquin en tot moment més i més coses sobre els seus hàbits de vida i sobre les accions i activitats que realitzen, han tingut un efecte directe en molts més àmbits que els simplement comunicatius. Els consumidors pugen a les xarxes socials molta informació i fan servir la informació que publiquen els altres com una guia per a les seves pròpies decisions i accions.

Un dels elements sobre els que els internautes parlen en els entorns socials és sobre els seus hàbits de consum i les seves decisions de compra. Els consumidors no només comparteixen les coses que acaben de comprar sinó que a més acostumen a emprar plataformes socials per deixar opinions, buscar informació sobre els productes o llegir el que els altres pensen o diuen després de consumir-los. Els viatges, per exemple, ja no escapen mai en ser revisats abans en alguna de les plataformes socials de viatgers en les que expliquen les vivències que s’han tingut en el seu destí.

La conclusió sembla lògica: en aquest univers social en el que es comparteix cada vegada més i més informació sobre el que es consumeix, l’impacte de les opinions dels altres en les decisions de compra pròpies és important. Quant ens impacten els altres a l’hora de comprar?

Són diversos els estudis que han intentat traduir en nombres i en percentatges les relacions de causa efecte entre allò social i els nostres hàbits de consum. L’últim estudi l’han elaborat dos experts del Carlson School of Management de la Universitat de Minnesota.

La seva conclusió principal és força interessant: els consumidors es deixen influenciar de forma més que notable per les opinions dels altres quan han de tancar una compra a internet es tracta. Segons les seves dades, els consumidors són un 60% més propicis a comprar un producte en el comerç electrònic si els seus amics també ho han comprat.

Relacions d’amistat i compres

Per establir com impacten les opinions i els hàbits dels altres en les decisions de compra, l’estudi ha pres com a model i font d’informació les subscripcions a Last.fm, la ràdio online. “Encara que la recomanació general se centra a usar a usuaris influents per popularitzar idees i comportaments en xarxes socials, la nostra investigació demostra que fins i tot els usuaris de pila exerceixen influència en els seus amics a l’hora de pagar per subscripcions premium“, apunta Ravi Bapna, un dels autors de l’estudi, a Phys.org.

Segons les dades de l’estudi, per tant, els consumidors són molt més proclius a donar-se d’alta en un servei quan la recomanació de fer-ho ve de mà d’un amic. Aquesta no és l’única conclusió de l’estudi: els experts assenyalen que a l’hora d’intentar emprar als amics com a mètode per expandir un servei o un producte no cal quedar-se amb la superficialitat. Pot ser que la lògica a simple vista assenyali que aquells usuaris que tenen molts més amics en xarxes socials són els millors per captar nous consumidors però, les xifres apunten tot el contrari. Els consumidors que tenen pocs amics són molt més influents a l’hora d’empènyer a les seves relacions a una compra que els que tenen molts amics socials.

Potser aquest últim punt es pugui explicar per una certa condició gregària. Segons apunten a les conclusions de l’estudi, encara que pot ser que els consumidors disposats a pagar per connexions premium en els serveis que també tenen opcions freemium no són molts, aquest grup de consumidors acostumen a relacionar-se uns amb els altres. És a dir, és molt probable que un usuari disposat a pagar per ser premium sigui amic d’un altre usuari premium.

Què han de buscar les marques

Aquestes dades ajuden a perfilar l’estratègia que les marques haurien d’aplicar en xarxes socials i, sobretot, ajuden a entendre com l’activitat en els medis socials dels consumidors pot ajudar a potenciar les vendes d’una companyia. Les marques han de potenciar que els consumidors parlin de les seves compres en xarxes socials i han de crear entorns que resultin ‘friendly‘ a l’intercanvi d’informació social.

A més, les companyies no han de limitar-se únicament als influencers i a conquistar l’interès d’aquests perfils que tenen grans masses d’usuaris. La veritat és que si el que es vol és aconseguir ser recomanat pels amics als seus amics, l’important no és tant qui és aquest consumidor que parla dels productes, sinó simplement que en parli.

Font: Puro Marketing
Imatge: Bruno

Les compres a Internet, cada cop més influenciades pels comentaris i opinions a les xarxes socials
Etiquetat a:            

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà