Dades InformeCAT 2013

L’organització Plataforma per la llengua ha elaborat, per segon any consecutiu un informe, amb dades procedents de fonts oficials i d’estudis diversos, per tenir una visió panoràmica de la vitalitat del català i la seva situació concreta en diferents àmbits.

Us hem seleccionat la informació sobre algunes dades que tenen relació amb la presència del català en el sector del treball i el comerç.

El 36% de les ofertes de feina a Catalunya requereixen coneixement de català.

El coneixement del català és un actiu per aconseguir feina. Segons un informe elaborat per Adecco Professional, el 36,12% de les ofertes de feina a Catalunya l’any 2011 requerien coneixements de llengua catalana. En el cas de les Illes Balears i el País Valencià els requeriments de coneixement de català en les ofertes laborals baixa fins al 9,61% i el 6,47%, respectivament.

Els sectors en què el català és més requerit són la sanitat, el comerç i els serveis. Dins l’àmbit intern de l’empresa, les àrees amb més demanda de professionals que sàpiguen català són: serveis generals i atenció al client i qualitat.

Els 5 principals grups catalans de distribució ja incorporen el català.

L’informe revela que, per primer cop, els 5 principals grups catalans de distribució (Condis, Bon Preu, Miquel Alimentació, Sorli Discau i Grup Alimentari de Guissona) ja incorporen el català en alguns o tots els seus productes de marca blanca. També importants empreses distribuïdores com Consum i Eroski, amb seu fora de Catalunya, opten per utilitzar el català en l’etiquetatge.

El document analitza 358 productes de marques pròpies de les 13 empreses de distribució amb major superfície comercial a Catalunya, i revela que un 41,3% estan etiquetats, almenys, en català.

Un 60% dels usuaris que trameten queixes a la Plataforma per la Llengua ho fan perquè no se’ls atén en català.

L’Informe de queixes que la Plataforma per la Llengua i l’entitat Consum Català editen cada any ha recollit enguany més de 500 queixes que els usuaris i consumidors han fet arribar al llarg de l’any a aquestes dues entitats per tal de sol·licitar-ne un seguiment i resolució. De les 501 queixes, 302, un 60,2%, són queixes sobre el fet que l’establiment o empresa denunciat presenta mancances en la disponibilitat del català vers els seus clients.

En segon lloc hi ha les queixes que fan referència a l’etiquetatge, 85, un 17%, per manca d’acompliment de la normativa actual que obliga a etiquetar en català en les mateixes condicions en què és obligatori fer-ho en castellà. Entre les empreses de què s’han rebut queixes n’hi ha de tant conegudes com Hasbro Ibérica, Playmobil, Lego, Mattel, Famosa, Bandai, Port Aventura, Racc, Endesa, La Caixa, Jazztel, Movistar, Orange, Vodafone, Yoigo, Telepizza, Ryanair, Microsoft, Adobe, Ikea o empreses públiques com Renfe o Correos. Hi ha 57 queixes referides a l’Administració, especialment al govern de l’Estat espanyol.

Al costat d’aquestes dades, en tenim algunes altres que ens indiquen la demanda de català per part dels consumidors:

> Més d’1 milió de persones llegeix diaris en català a Catalunya.
> Més de 3 milions i mig de telespectadors miren televisió en català a Catalunya.
> El català, la 19a llengua més utilitzada a Twitter.
> Només 4 dels 10 webs més visitats del món no tenen versió en català.

Si voleu saber-ne més, consulteu l’informe sencer aquí:

InformeCAT 2013

Servei de Català del Garraf i de Vilanova i la Geltrú
CNL de l’Alt Penedès i el Garraf
Consorci per a la Normalització Lingüística
Rasa del Miquelet, 16
Tel. 93 811 57 73
vngcat@cpnl.cat

El 60% de les queixes a la Plataforma per la Llengua són perquè no s’atén en català

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà