El Padrino

Una opinió generalitzada considera que “El Padrino”, dirigida el 1972 per Francis Ford Coppola, és una de les millors pel·lícules de la història. No només perquè va ser tot un èxit tant de crítica com de públic, ni perquè fos capaç d’alçar-se amb tres Oscar, sinó sobretot perquè és a partir d’aquesta pel·lícula quan neix una nova fita en la cultura popular: la màfia com a gènere propi.

El guió de la pel·lícula es basa en el llibre homònim escrit per Mario Puzo en 1969. Tant la creació del llibre, com el rodatge de la pel·lícula, revelen tres grans lliçons que poden guiar les persones emprenedores a l’hora de posar en marxa i gestionar el seu negoci.

NO PASSA RES PER VOLER GUANYAR DINERS

Quan Mario Puzo va publicar “El Padrino” tenia 45 anys, considerables deutes en el joc i una carrera com a escriptor que no acabava d’enlairar. Fins llavors havia publicat algunes novel·les, interessants, però poc comercials. El seu pas per les llibreries havia resultat força discret.

Amb l’objectiu d’aconseguir diners per posar fi als seus deutes i portar una vida més folgada, va decidir escriure una novel·la comercial, un best-seller que generés ingressos, deixant en un segon o tercer terme la qualitat literària. Tal i com li va dir a Peter Bart (vice president de Paramount en aquella època): “He escrit aquest llibre per diners… això no és ‘Guerra i Pau'”.

Que la nostra motivació a l’hora de dur a terme el nostre projecte no sigui una altra que la de guanyar diners, admetre aquesta realitat, no té per què estar malament. En moltes ocasions s’explica que l’emprenedor persegueix un somni, segueix amb afany una passió, vol canviar el món, etc. Encara que això sigui veritat, no hi ha res de dolent en dir “sóc emprenedor perquè el que vull és guanyar diners”.

NO SEMPRE ELS “EXPERTS” TENEN LA RAÓ

El rodatge de “El Padrino” i la història que s’amaga al darrera, podria ser un material excel·lent per a una altra pel·lícula. Si ho analitzem amb deteniment, dona la impressió que, els “experts” de Hollywood, van fer l’impossible perquè la pel·lícula fracassés.

En primer lloc, l’estudi no confiava massa en la capacitat de Francis Ford Coppola (en aquells dies un jove director) de dur a terme el projecte. De fet, en més d’una ocasió li van insinuar que estaven disposats a prescindir dels seus serveis en qualsevol moment, posant en el seu lloc a un altre director escollit per aquest grup de genis.

D’altra banda, triar a Marlon Brando per al paper de Vito Corleone, i d’Al Pacino per al de Michael Corleone, no va ser una tasca precisament fàcil. Un cop més, aquest grup de “experts” s’oposava fèrriament a l’elecció d’aquests dos monstres de la interpretació i Coppola va haver de lluitar una i altra vegada perquè els grans protagonistes de la saga poguessin ser els que ara tots admirem.

Els suposats “experts” preferien opcions més conservadores. Havien oblidat la importància del talent, la creativitat de les persones disposades a menjar-se el món i arriscar. És aquesta passió, aquest voler menjar-se el món el que ens ha de fer desconfiar de vegades de supòsits gurus dels negocis.

L’ÈXIT NO ARRIBA PER CASUALITAT. PODEM TORNAR A TRIOMFAR

Va ser “El Padrino” un èxit per pura casualitat? No ho sembla, sobretot si tenim en compte que el mateix equip de producció va ser capaç de repetir-lo.

A partir de “El Padrino”, Mario Puzo va aconseguir escriure novel·les aclamades tant per la crítica com pel públic (que a més li van reportar sucosos beneficis) per no parlar de la carrera cinematogràfica de Francis Ford Coppola. Tampoc els va anar malament els seus actors protagonistes, i és que tant Al Pacino, com Robert Duvall i James Caan han vist reconegut el seu treball en multitud d’ocasions.

L’èxit no és previsible, i encara que és veritat que hi ha regles que si es segueixen el faciliten, el cert és que en moltes ocasions l’èxit empresarial està íntimament lligat amb la capacitat individual de crear un camí propi i diferent cap al triomf.

Font: Muy Pymes

Tres lliçons que podem aprendre de “El Padrino”
Etiquetat a:        

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà