Twitter s’ha convertit en una de les eines més populars d’Internet, amb prop de 45 milions d’usuaris a tot el món. El seu èxit ha derivat en una infinitat d’aplicacions, moltes d’elles en l’àmbit empresarial. Amb aquest document pretenem facilitar la vida a les empreses i professionals que s’acosten a Twitter amb l’objectiu de treure-li el màxim partit possible.

Però… per què té tant èxit?
La principal característica de Twitter és la seva simplicitat. Escriure frases amb un màxim de 140 caràcters és a l’abast de qualsevol, i encara més si la seva particular informalitat permet l’ús de tot tipus d’abreviatures, com passa amb els SMS. El web també és tremendament senzill, ja que només té una caixa de text a escriure. No cal acostumar-se a una interfície complexa, com sí succeeix en xarxes socials més sofisticades.

A més, Twitter genera llaços emocionals entre els usuaris, que poden sentir gairebé com si estiguessin junts físicament, encara que tan sols estiguin units per un ordinador o mòbil. Twitter genera quadrilles de persones que es llegeixen entre elles i que, per tant, se senten més properes. La reciprocitat intrínseca al sistema de Followers (seguidors) i Follow (seguits) genera encara més connexió entre les persones.

Com començar amb Twitter?
Abans de començar a tuitejar, cal crear un compte a la web de Twitter. És important què posem al nostre perfil: un text curt explicant a què ens dediquem o quin és el nostre projecte vital. Tots els que vagin a tafanejar a la nostra pàgina llegiran el que posi en aquest punt, que al costat de la foto, té una importància especial. També és possible modificar tot el fons de la pàgina, emprant per a això alguna de les aplicacions disponibles a Internet. Les empreses solen aprofitar aquesta opció per posar el seu logo i colors corporatius.

Un cop creat el compte, podem començar a escriure, a buscar amics i guanyar seguidors. I, què escrivim? La regla és senzilla: de tot allò que pugui interessar als altres. El fonamental és marcar una clara línia de discurs. Pot ser molt personal (“el que faig en la meva vida”) o temàtica (“a que em dedico”). Els missatges de tipus personal tenen més èxit, però són probablement menys interessants des d’un punt de vista empresarial. Pel que fa al nombre de missatges, el més recomanable és escriure un mínim diari de dos però no molts més de deu.

I la tercera fase és la d’atraure usuaris i seguidors. D’una banda, gent que visiti la nostra pàgina de Twitter per veure que posem i que es puguin sentir atrets per aquest contingut fins al punt de subscriure’s i convertir-se en seguidors.

Unes d’elles passen per aconseguir que la gent arriba donant la màxima visibilitat possible al que escrivim. Des de posar la direcció de Twitter en el màxim nombre possible de llocs, inclosa la targeta de visita (veure el cas de Tony Hsieh, director general de Zappa) o fins i tot la samarreta. Altres tècniques es basen en el màrqueting relacional. És a dir, parlar amb gent a través de Twitter i en aconseguir que altres reenviïn (ens repiulin, en l’argot) el que hem escrit. I per descomptat, mai s’ha d’oblidar la vella tècnica d’escriure o trucar als nostres coneguts per demanar-los directament que ens segueixen.

És cert que puc fer que el meu Twitter sigui privat?
Sí. Per defecte, tot el s’escriu a Twitter és accessible a tothom. Però si prefereixes que només el llegeixin aquelles persones a les que hagis autoritzat prèviament, pots convertir el teu Twitter en privat. El principal avantatge d’aquesta fórmula és la discreció, mentre que el problema que planteja és que serà més difícil captar usuaris, ja que només podran saber el que escrius un cop els hagis acceptat. Però això permet generar comunitats més fortes, ja que es parteix de la base que hi ha una relació prèvia entre els usuaris.

En què es diferencia Twitter d’un bloc?
Realment Twitter és molt similar a un bloc, amb l’única diferència que els missatges tenen una mida molt més reduït, limitat a 140 caràcters. Per això, a vegades, es parla de microblogging per referir-se a Twitter i altres eines similars. La seva simplicitat és la que ha portat a molts usuaris a mudar-se del bloc a Twitter.

Sempre que vull escriure alguna cosa al meu compte de Twitter he d’anar a la web de Twitter?
És una altra de les diferències amb els blocs, en els que només podem publicar acudint a una pàgina especial. El compte de Twitter es pot utilitzar des del web de Twitter o des de qualsevol aplicació preparada específicament amb aquest objecte, i que pot estar instal·lada a l’ordinador (cas de Seesmic, per exemple), al navegador (TwitterFox) o al mòbil. A més, des del primer moment, Twitter facilitar la publicació i recepció de missatges com a missatges SMS.

Puc tenir més d’un compte de Twitter?
Sí. Tantes com adreces de correu electrònic tinguis. La dificultat pot ser el seu ús simultani, ja que si es fa servir el web, tindrem que desconnectar i tornar a connectar amb cadascuna d’elles per poder utilitzar-les. Afortunadament, hi ha diverses eines que permeten utilitzar més d’un compte des d’un mateix interfície. Per exemple, TwitterFox.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0yOesQMYUrk[/youtube]

Per a què es pot fer servir Twitter a l’empresa?
Aquests són els usos més habituals:

1. Relacions públiques. Aquest és el principal ús que les empreses fan avui de Twitter. Segons un estudi de Burson-Marsteller, el 94% de les principals empreses americanes que fan servir Twitter el fan servir per transmetre notícies i similars. El 67% per a atenció al client i el 57% per comunicar ofertes especials.

Relacionat amb l’anterior, un dels principals objectius de l’ús de twitter per part de les empreses és donar una veu humana i informal a una entitat que normalment té una imatge un tant artificial. D’aquesta manera, es dóna credibilitat als missatges corporatius i se’ls dóna major visibilitat. Això es tradueix a la llarga en major fidelitat dels consumidors i atracció de talent. En el cas d’un professional que tuitea sobre el seu treball, la principal contrapartida que obtindrà és que es convertirà en la referència en aquesta temàtica.

2. Atenció al client. És un fenomen en plena efervescència, ja que molts consumidors expliquen problemes amb els productes o serveis que adquireixen. Per a les empreses és important atendre aquestes queixes i tractar de mostrar proximitat amb els usuaris i Twitter es converteix, amb l’ajuda d’un programa adaptat per a això (per exemple, CoTweet o Salesforce), en un gran CRM, un programari per gestionar la relació amb els clients.

Cada dia s’empra més Twitter per captar l’ambient i conèixer què diu la gent sobre un producte o una marca. Per això, només cal fer una simple cerca a Twitter i examinar el que es diu d’aquesta marca o producte. Aquesta atenció no té per què estar relacionada amb queixes i reclamacions i pot emprar-se per captar idees relacionades amb el negoci d’una empresa. Entre les empreses que fan aquest tipus d’ús de Twitter destaquen diverses aerolínies, la cadena de botigues BestBuy, Ford o el Bank of America.

3. Comerç electrònic. El cas de Dell és un dels més comentats d’ús empresarial de Twitter, ja que la signatura d’informàtica ha aconseguit vendre més d’un milió de dòlars en ordinadors en un any a través de les ofertes que llança a través de Twitter. De tota manera, el potencial de Twitter per al comerç electrònic és enorme. No oblidem que molts usuaris utilitzen habitualment aquesta eina per demanar recomanacions sobre productes o serveis que han d’adquirir.

4. Incrementar la productivitat interna. Els errors de comunicació en moltes organitzacions generen confusions i retards i, per tant, importants costos addicionals. Emprar eines com Twitter o Yammer, una versió d’ús intern en organitzacions, té per això tot el sentit del món. Permet que tots els membres d’una empresa sàpiguen en temps real què estan fent els altres, evitant així moltes de les confusions que es produeixen en el dia a dia. Entre les empreses que fan aquest tipus d’ús de Yammer destaquen Telefónica I+D o Red.es.

5. Fer pagaments. I és que han sorgit diverses empreses que gestionen pagaments a través de Twitter, com Twitpay, Tipjoy o Twippr i que es queden amb una part de la transacció com a comissió per la gestió. Paypal, un sistema de pagaments per Internet propietat d’eBay, també està interessada en aquest tipus d’ús de Twitter.

Més informació: Redes Sociales – El blog de Alianzo

Manual de twitter a l’empresa
Etiquetat a:        

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà